La cap de files de Junts a Madrid ha proposat que Pedro Sánchez dimiteixi i s’hi posi un altre socialista per acabar el programa de lleis i reformes en l’any que queda de legislatura. Això és possible?
La constitució espanyola diu que si plega el president cessa tot el govern. No seria reemplaçat per cap vicepresident, sinó que s’activaria el mecanisme per a una nova investidura, igual que després d’unes eleccions o de perdre una moció de confiança.
Això vol dir que els partits s’han de posar d’acord sobre la persona que serà investida com a nou cap del govern. No és tant fàcil! El bloc de la investidura està bastant esquerdat, i alguns, com el PNB, prefereixen eleccions el més aviat possible.
Si no es posen d’acord ens podríem trobar un munt de mesos amb un govern en funcions, amb les capacitats legals molt retallades, limitades a administrar el dia a dia. I al final, d’una manera o altra, aniríem a eleccions havent perdut força temps.
El sistema espanyol no és com el britànic. Allà quan plega el primer ministre, el seu partit designa un nou líder que automàticament es converteix en nou cap de govern. Ara mateix estan a punt de fer-ho. Al sistema espanyol, quan plega el president una de dues: o investidura d’un de nou, o eleccions. I la investidura d’un de nou, en l’actual composició del Congrés, no és fàcil.





