En l’esclavisme, els amos
s’apropiaven de tota la feina dels esclaus. Aquests s’esforçaven
de sol a sol, i a canvi rebien alimentació escassa i mals tractes.
La diferència entre el cost de mantenir-los vius i el fruit del seu
treball alimentava la riquesa dels terratinents.
En el feudalisme, els senyors tenien dret d’apropiació sobre el
treball dels pagesos i l’executaven en forma de parts, rendes,
parts i impostos. Del rei al castlà existia una escalafó
d’exaccions.
Amb la fàbrica va generalitzar-se el salari com a forma de
relació entre amos i treballadors. Amb la setmanada el primer
lliurava als segons una part del que obtenia comercialitzant el fruit
del seu treball i la resta, un cop restats els altres costos, eren
els rendiments de l’empresa.
Totes aquestes han estat apropiacions relativament limitades en
comparació a la que arriba ara, molt més espectacular: els nous
oligarques de la IA estan acumulant als seus centres de dades el
treball creatiu de totes les generacions que han escrit, pintat,
filmat, enregistrat o programat des de les pintures rupestres fins
els nostres dies. La feina de tots els humans que han deixat
empremta.
Ho ha escrit el senador d’Estats Units Bernie Sanders: «Atès
que la IA es basa en el coneixement col·lectiu de la humanitat, la
riquesa que genera ha de beneficiar tota la humanitat. No només
Musk, Altman, Dario Amodei i altres magnats de les empreses
posicionades per dominar la indústria». Però ja se sap que Sanders
és un esquerranista perillós.
«Farola» desnortada - Un dia van treure del mig de la
cruïlla el fanal de braços, la popular «farola», que donava
identitat a la manresana plaça de la Crist Rei. Després li van
canviar el nom que de fet no tenia (quina paradoxa, oi?). Ara l’han
cobert d’asfalt, eliminant el paviment de rajoles que dibuixava un
cercle amb una N inscrita assenyalant el nord amb un dels vèrtexs.
Ens permeten la broma de dir que han perdut el nord?
Santedat en català- Preparem els cronòmetres per mesurar
quanta estona parla el papa en la llengua de Gaudí a Barcelona.
S’afirma que «també» la utilitzarà a la Sagrada Família,
durant la missa ila benedicció de la torre. Aquest «també» pot
ser molt, poc o poquíssim, de la mida d’un «bona nit Barcelona»
en un concert de rock. I encara sort que van sonar les alarmes i qui
més qui menys va buscar tecles per tocar, que si no...
(Article publicat a Regió7 el 4 de juny del 2026)