1 – Formalment Rodalies és de la Generalitat des de fa dècades. En l'època del tripartit es va traspassar la titularitat. En tot aquests anys cap Govern no ha aconseguit que Renfe es posés les piles ni tampoc no l'ha fet fora per adjudicar el servei a un altre concessionari. Probablement si ho hagués intentat Renfe li hauria posat totes les traves legals i reals, i Adif hagués fet valdre la força de controlar el funcionament de les vies.
2 – La consellera insisteix que la nova empresa mixta Rodalies de Catalunya serà dirigida per la Generalitat, que tindrà majoria al consell d’administració i nomenarà el president. Però si esclata un conflicte irresoluble entre les parts catalana i espanyola, la darrera paraula la tindrà la junta general d’accionistes, com a totes les empreses. L’Estat posseirà el 50,1 per cent de les accions i, per tant, controlarà la junta. D’aquesta manera Rodalies de Catalunya formarà part del Grup Renfe, com exigien els sindicats per garantir la mobilitat laboral dels maquinistes per tot el territori espanyol.
3 – Si en la nova etapa, al menys al principi, el servei continua sent penós perquè molt del material heretat és més que vell i les infraestructures també, la culpa pública no serà de Renfe sinó de Rodalies de Catalunya, una empresa catalana amb caps catalans que presta el servei per encàrrec de la Generalitat.
Doncs quin negoci.
