divendres, 27 de desembre del 2024

El dia que es van endur el Llobregat a Terrassa (i van condemnar la C-55)


(Text publicat dimarts a Regió7)

Fa cinquanta anys que es va completar la carretera de Manresa a Abrera amb l’obertura al trànsit del tram de La Puda, i fa vint-i-tres anys que la Generalitat va canviar-li el nom i va fer que l’Eix del Llobregat passés per... Terrassa.

Abans la carretera de Manresa a Abrera formava part de la C-1411, que seguia el Llobregat quasi fins el seu naixement, i per això es coneixia com Eix del Llobregat. Llavors es comentava que aquesta gran ruta, de vocació europea, passava per dins dels carrers de Manresa, ja que encara no existia la ronda exterior.

Però l’1 de març del 2001 la conselleria d’Obres Públiques que dirigia Pere Macias va modificar els indicatius de les carreteres que depenien de la Generalitat, seguint criteris geomètrics: carreteres verticals, horitzontals o diagonals segons la disposició en el mapa. En el marc d’aquest canvi es va fragmentar la C-1411 i es va obrar el prodigi que un eix anomenat «del Llobregat» passés per Terrassa.

La conselleria de Macias va ajuntar el tram Abrera-Manresa de la C-1411 amb la comarcal C-1410 de Manresa a Solsona, i del conjunt en va dir C-55. El tram nord de la C-1411, de Manresa cap amunt, el va ajuntar amb l’autopista de Terrassa, que fins llavors s’anomenava A-18, i del conjunt en va dir C-16. El fet que l’autopista desemboqués a la carretera de Berga, i el posterior desdoblament d’aquesta última, van donar coherència a la denominació conjunta.

A partir d’aquest canvi es va estendre la idea que l’Eix del Llobregat ja no passava per l’antiga C-1411, malgrat que aquesta era la carretera que seguia el curs del riu, sinó per l’autopista de peatge.

Les històriques reivindicacions perquè la Generalitat modernitzés el tram sud de l’Eix del Llobregat quedaven resoltes amb un sol canvi de nom: «Ja és una autopista. Què més vols?».

Ara fins i tot la Viquipèdia assimila l’etiqueta C-16 amb el concepte d’Eix del Llobregat, i la C-55 amb «Eix del Cardener», un invent que redueix al paper de vies secundàries les seves dues meitats, malgrat que la de Manresa a Abrera la fan servir desenes de milers de bagencs per desplaçar-se cap a l’àrea metropolitana. El missatge persisteix: «Si ja teniu l’autopista, i és gratis segons com, per què voleu desdoblar la carretera?».

«Va néixer petita i ara ja és escanyolida» ha dit a aquest diari la Fina Casals, portaveu de la valenta i insistent plataforma «No més morts a la C-55». I té tota la raó.